Jak učit finanční gramotnost – tipy a podněty do výuky

Smíšené pocity. Kniha, která je zjevně určena do klasické školy. Četl jsem ji z pohledu finančního poradce a rodiče. Celkově užitek přináší, obsahuje spoustu tipů, inspirací. Z pohledu rodiče je zde plno formálních textů, které je lepší přeskočit (vyloženě zklamání vzbudila kapitola 11). A k tomu několik otázek, které se hodí pro klasickou školu – dobře se testují a hodnotí, ale z pohledu užitečnosti, smysluplnosti jsou k ničemu (například otázka na straně 106 zadaná osobnostmi zobrazených na bankovkách – nač by někdo si měl pamatovat, kdo je na které bankovce?).
Z pohledu finančního poradce jsem ještě víc kritický k některým příkladům, informacím. Odrecitovat význam zkratky RPSN není tak důležitý jako vědět, jak pomáhá. Mnohé informace (především historie) jsou opět „hezké“ na zkoušení, jako zajímavost, ale pro skutečnou finanční gramotnost mají nízkou prioritu. Bohužel jsou zde i nepřesnosti (např. pp38 účet při platbě kartou zaokrouhlený na celé koruny – při platbě kartou se účtuje s přesností na haléře) nebo podivnosti (např. pp39 je mobilní tarif s volnými minutami bez paušálu, dále bez jakékoliv komentáře je zde graf, kde to vypadá, jako by při nižším provolání  byla cena záporná). Na straně 79 je pojištění zdánlivě děleno na dvě disjunktní skupiny: u čeho si nechat poradit od finančního poradce a jaké pojištění si můžeme zajistit sami. Finančnímu poradci takové dělení přijde kontraproduktivní. Chybí mě zde úplně zmínka o psychologii – např. o časové ceně peněz, výhody a nevýhody paušálu versus počítaných služeb, manipulace, vlivy…
Jako rodič či učitel je kniha užitečná, pokud ji člověk bude brát jako zdroj inspirace a je znalý, aby byl schopen odhalit nepřesnosti, podivnosti a odfiltrovat neužitečné informace. Osobně jsem si z ní odnesl pár odkazů na zajímavé projekty, služby, bohužel víceméně schovaných v textu – škoda, že si nezasloužili viditelnější místo. Pro učitele-laika, který by ji chtěl použít bez přemýšlení, ji nedoporučuji, resp. obávám se, že nebude vybočovat ze „standardu“ klasické školy.

Oficiální popis:

Finanční vzdělávání by mělo být pevnou součástí našeho celoživotního učení, protože nám pomáhá pochopit, jak správně hospodařit se svými penězi, jak je zhodnotit, jak funguje trh, jak se nepředlužit, jak nenaletět a mnoho dalšího. K dosažení toho je ale zapotřebí rozvíjet i další dovednosti a osvojovat si postoje, které nám pomohou k uplatnění se na trhu práce i celkově v životě.
Finanční gramotnost by měl ideálně učit i finančně gramotný a podnikavý učitel. Ten potřebuje oporu v metodice výuky finanční gramotnosti, přístup k novým výukovým metodám, zapojení mezipředmětových vazeb a propojení výuky s praxí.
Publikace, která vznikla ve spolupráci se společností yourchance o.p.s. a jejím projektem Finanční gramotnost do škol, je praktickým průvodcem pro učitele sloužícím k tomu, aby dovedl finanční gramotnost dobře předat žákům. Přehledně zpracovává téma a nabízí řadu praktických podnětů do výuky na ZŠ i SŠ, tipy pro činnosti, pracovní listy či ukázky dobré praxe.

Autorský tým je složený ze zkušených učitelů a spolupracovníků na projektech Finanční gramotnost do škol.

Diskuze